07 tammikuuta 2015

Musiikkivuosi 2014: Osa 1 (Sijat 50-48)

Minulla tuli tällainen kiva idea mieleen, että otan last.fm sivustolta tiedot siitä, mitkä olivat edellisvuoden artisteista ja yhtyeistä ne minun 50 kunnelluinta ja samalla kertoa niistä vähän lisää ja mitä ne minulle merkitsee. 

50. FALLING UP

Tämän yhtyeen löysin joskus 2005-2006 aikoihin, muistan ainakin kuluttaneeni yhtyeen levyä "Dawn escapes (2005)" levyä varsin aktiivisesti kesällä 2006. Tämä kyseinen levy onkin minulle se tärkein ja tärkeä enimmäkseen nostalgiamielessä, tuo hyvät muistot mieleen siltä kesältä, jolloinka elämäni muuttui aika radikaalisti, mutta eipä mennä yksityiskohtiin. Tätä edeltävää levyä en niin paljoa ole kuunnellut mutta "Dawn escapes" albumin seuraajaa "Captiva (2007)" on tullut myös kuunneltua paljon, niihin aikoihin kun se julkaistiin, mutta hiukan vähemmälle kuuntelu jäi verrattuna edeltäjäänsä. Tämän jälkeen bändin perus "jenkkirokki" muuttui paljon kokeellisemmaksi "Fangs! (2009)" myötä ja onkin mielestäni bändin paras levy. Bändi lähti rohkeasti leikkimään tahtilajien ja epäortodoksisimpien sävelkulkujen kanssa. Siitä eteenpäin bändi on pysynyt "Fangs"- linjalla musiikillisesti ja mielestäni hyvä niin. Se toimii ja mielenkiinto pysyy yllä. Alla lista muutamasta omasta suosikkikappaleesta, klikkaa biisin nimeä kuunnellaksesi sen avautuvassa youtube linkissä.

49. MY TICKET HOME


En nyt muista mitä kautta tai milloin löysin nämä rymistelijät, mutta ainakin kyseisen yhtyeen levy "To create a cure (2012)" on ollut erittäin kovassa pyörityksessä armon vuonna 2014. Tästä levystä minulle tulee mieleen se puolivuotinen kun olin töissä eräällä valimolla tuossa rakkaassa naapurikaupungissamme, Pietarsaaressa. Siinä hioessa oli nappikuulokkeet korvissa ja Peltorit päällä samalla kun miehekkäästi hioin kivellä valurautaa. Bändin debyyttiä "The opportunity to be (2010)" on jäänyt kyllä täysin pimentoon meikäläiseltä, ehkä pitää siihen tutustua seuraavaksi. "To create a cure" levy on aika perus, nykyaikaista melodista metalcorea. Näitä bändejä on kyllä 18 tusinassa, mutta minulla on niihin herkkä kohta, niin kliseistä kun se joskus voikin olla. Mutta tämän levyn seuraaja yllätti kyllä allekirjoittaneen täysin. Odotin taas taattua iskevää ja tarttuvaa melometalcorea, mutta kuinka ollakaan, sieltä tuli jotain ihan muuta. "Strangers only (2013)" toi numetallin takaisin vähän modernimpana ja raskaampana. Levy kolahti meikäläiseen heti, täyttä paahtoa alusta loppuun, kiva agressionpurkualbumi. Tässä sitten kolme biisiä jotka iskevät allekirjoittaneeseen parhaiten.

48. THE USED

Tämä bändi onkin monille tuttu ja kaikkien näiden vuosien jälkeen myös oma ns. "kestosuosikki" jota aina tasaisin väliajoin tulee kuunneltua pidempiäkin jaksoja. Muistan tasan tarkkaan miten tutustuin bändiin. Oli kesä 2003 ja olin juuri muuttanut Turkuun ja koska olin työtön niin päivät menivät näin musadiggarina musiikkikirjaston syövereissä, vielä kun se oli siinä pääkirjaston viereisessä rakennuksessa. Bändini, Deep Insight, kitaristi Johannes soitti että oli löytänyt uuden bändin, The Used nimeltänsä ja kehui sitä tietty. Koska satuin olemaan musiikkikirjastossa niin vilkaisin löytyykö kyseisen bändin debyyttialbumia "The used (2002)" hyllystä ja kuinka ollakaan, sieltähän se löytyi ja kovaan kulutukseen se lähti samantien, muutamaa päivää myöhemmin kävin ostamassa levyn itselleni, oisko ollu jopa Turun Anttilan Top-Ten osastolta. Tästä bändistä ja sen biiseistä ja mitä ne minulle merkitsee voisin kirjoittaa teidän tylsistymiseen asti, joten keskityn lyhyesti tähän debyyttiin. Levyllä on erittäin suuri nostalginen arvo, tuo mieleen juuri tuon kesän kun olin muuttanut Turkuun, se oli iso juttu minulle, en pelkästään muuttanut pois kotoa vaan muutin pois 430 kilometrin päähän Kokkolasta. Tulee olemaan hankalaa valita vain kolme biisiä tältä bändiltä, mutta tässä nyt ne mitkä nopeasti tulee mieleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti